Leusden,
19
februari
2019
|
12:15
Europe/Amsterdam

2 km aan bedrading: de zenuwen en aderen van de SEAT Ateca

2 km aan bedrading: de zenuwen en aderen van de SEAT Ateca

  • Meer dan 1.350 draden vormen centraal zenuwstelsel
  • Tot wel 100 sensoren werken met elkaar samen als een menselijk brein

Een complex netwerk van meer dan 2,2 kilometer aan draden en kabels voorziet de SEAT Ateca van alle levensfuncties, als een stelsel van aderen aangestuurd door een technologisch brein. 

Modellen als de SEAT Ateca bevatten meer dan 1.350 draden die samen iets meer dan 40 kilo wegen en, indien in een rechte lijn neergelegd, ruim 2.200 meter in lengte meten. Pedro Manonelles, ingenieur bij het SEAT Technical Center, legt uit dat de kabels zich vertakken in meer dan 30 bundels van soms wel 4 centimeter dik. “De koperen kabels zorgen voor de werking van bijna alle functies van de auto en brengen stroom naar het juiste onderdeel, net als bloed dat door de aderen van een mens stroomt.”

Het brein in de auto

Op dezelfde manier zoals het menselijk brein een instructiesignaal geeft om je hand te laten bewegen, werken tot wel 100 sensoren in de Ateca met elkaar samen om functies als de stabiliteitscontrole, parkeerassistentie en de dode-hoeksensor te activeren. Laatstgenoemde functie is een goed voorbeeld van hoe het elektrische systeem werkt. Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer aanzet, gaat een signaal in een fractie van een seconde van de hoofdbesturing naar de achterop de auto gemonteerde sensoren. Indien zich een auto in de dode hoek bevindt die de bestuurder niet kan zien, detecteren de sensoren deze en sturen een waarschuwingssignaal naar het lampje in de buitenspiegel. Dankzij deze waarschuwing weet de bestuurder of het veilig is om van rijbaan te wisselen.

Ingenieurs hebben drie jaar nodig om de routing van de draden, in dikte variërend van één millimeter tot één centimeter, de stroomverdeling en de gegevensoverdracht tussen de regeleenheden en sensoren te definiëren. “Wij werken vanaf de eerste schetsen samen met de ontwerpers. De uitdaging is om het ontwerp van de auto en de functionaliteit van het elektrische systeem niet in gevaar te brengen ", aldus de expert. De jaren ‘90 waren een belangrijke periode voor de ontwikkeling van consumentenelektronica en auto’s evolueerden ook met steeds complexere circuits. In de huidige SEAT-modellen zijn er meer dan 12.000 unieke bedradingscombinaties mogelijk, een aantal dat in de nabije toekomst nog verder zou kunnen toenemen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.