08
januari
2014
|
07:59
Europe/Amsterdam

SEAT Leon CUPRA 280 topmodel voltooit nieuwe Leon-serie

Onder de motorkap krijgt de Leon CUPRA een nieuwe 2.0 TSI-motor met 206 kW (280 pk), twee-fase inspuiting en variabele nokkenastiming. Bij het twee-fase injectiesysteem wordt de directe brandstofinspuiting bij deelbelasting aangevuld door inspuiting via het inlaatspruitstuk. Het uitlaatspruitstuk is geïntegreerd in de cilinderkop. Een nieuw type coating voor de aluminium zuigers en lagers beperkt de wrijving tot een minimum. Verder beschikt de CUPRA over een start/stop systeem en remenergieterugwinning.



Andere technische highlights van de Leon CUPRA zijn het DCC (Dynamic Chassis Control), het sperdifferentieel op de vooras, de progressieve besturing, het CUPRA Drive Profile en de standaard geleverde Full-LED koplampunits.



Aandrijving – topprestaties gegarandeerd

De Leon CUPRA 280 met optionele 6-traps DSG-transmissie – het absolute topmodel van SEAT – katapulteert in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u, en in 5,8 seconden met de handgeschakelde 6-versnellingsbak (Leon 3-deurs SC). De afgeregelde topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het maximumkoppel van 350 Newtonmeter over een toerengebied van 1.750 tot 5.300 tpm garandeert onder alle omstandigheden indrukwekkende trekkracht. Ondanks dat vuurwerk springt de Leon CUPRA efficiënt met de brandstof om. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,4 liter met DSG (Leon 5D: 6,6) en 6,6 liter in de manuele uitvoering. Die cijfers komen overeen met een CO2-waarde van slechts 149 en 154 gram, wat een emissiebesparing van 41 gram per kilometer betekent ten opzichte van het vorige model.



DCC (Dynamic Chassis Control)

De nieuwe Leon CUPRA weegt met 1.275 kg (3-deurs SC) 55 kilogram minder dan zijn voorganger. De nieuwe generatie van het DCC Dynamic Chassis Control is speciaal voor de CUPRA ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor het CUPRA Drive Profile systeem, waarmee de bestuurder de rijervaring naar wens kan personaliseren.



Sperdifferentieel op de vooras

Een mechanisch sperdifferentieel op de vooras verbetert de grip en handling van de Leon CUPRA. Het systeem maakt gebruik van een meerplatenconstructie die hydraulisch werkt en elektronisch aangestuurd wordt. De maximale sperkracht bedraagt 1.600 Newtonmeter en in extreme gevallen kan zelfs 100 procent van de aandrijfkracht naar het wiel met de meeste grip worden gestuurd. Het sperdifferentieel is geïntegreerd in alle handlingsystemen, waaronder het ESP en EDS, waardoor het gebruikmakend van die data al anticiperend op een nadere situatie waarin gripverlies zal optreden, de sperwerking aanpassen. De Leon CUPRA beschikt standaard over een progressieve besturing voor nog betere handlingeigenschappen. Het ESP-systeem is speciaal voor de CUPRA ontwikkeld. Onder extreme condities, bijvoorbeeld op een circuit, is het in twee stappen uitschakelbaar. Bij de eerste wordt de tractiecontrole gedeactiveerd en gaat het ESP over in de sportstand, die een grotere gierhoek toestaat. De tweede stap schakelt het ESP definitief uit.



CUPRA Drive Profile

Met behulp van het CUPRA Drive Profile is het mogelijk de karakteristieken van de Leon CUPRA aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder aan te passen. In de CUPRA-stand is de gasrespons extra gevoelig, terwijl de DSG-transmissie hiermee in de sportiefste configuratie gaat, waarbij de geluidactuator een volle sound van de turbomotor laat horen. DCC, de progressieve besturing en het sperdifferentieel gaan in de CUPRA-stand eveneens naar hun meest sportieve settings.



Het design – emotioneel en krachtig

De Leon CUPRA 280 heeft een indrukwekkend front gekregen met grote luchtinlaten en full-LED koplampen. Gezamenlijk zorgen die stijlfeatures voor een krachtige uitstraling, net zoals het standaard Aerodynamic Pack met de dakspoiler, de nieuwe bumperpartij met de geïntegreerde diffuser en de twee ovalen einddempers dat aan de achterzijde doen. De standaard 19 inch titaniumkleurige lichtmetalen wielen zijn exclusief voorbehouden aan de CUPRA 280, terwijl de rode remklauwen met CUPRA-signering, de donker getinte ramen en de zwarte buitenspiegelhuizen de sportieve uitstraling van de Leon CUPRA 280 nog meer kracht bijzetten. Deze features maken alle deel uit van de standaarduitrusting.



In het interieur valt het CUPRA sportstuur op (eventueel met schakelpaddles voor de DSG-transmissie), evenals de in donkergrijs Alcantara met witte stiksels uitgevoerde sportstoelen. Een volledig zwartlederen interieur, opnieuw met witte stiksels, is eveneens mogelijk, net als de optionele kuipstoelen voor maximale zijdelingse steun. De pedalen en dorpellijsten zijn uit aluminium opgetrokken.



Het wereldwijde debuut voor de SEAT Leon CUPRA 280 is begin maart weggelegd voor de Autosalon van Genève. Medio april wordt het topmodel uit de Leon-serie in Nederland bij de dealers verwacht. Prijzen worden in aanloop naar de Nederlandse introductie bekendgemaakt.