Leusden,
29
mei
2018
|
13:43
Europe/Amsterdam

De zeven meest nuttige elektronische beschermengelen van SEAT

De zeven meest nuttige elektronische beschermengelen van SEAT

  • Assistentiesystemen kunnen anticiperen op de reacties van bestuurders en remmen, accelereren of parkeren de auto zelf
  • Rijassistenten zorgen voor een steeds veiligere en comfortabelere rit en vormen de eerste stap naar autonoom rijdende auto's

Onze auto zit vol met camera's, sensoren en radars. We kunnen ze niet zien, maar ze zijn altijd bij de les als we onderweg zijn. Hoewel deze rijassistentiesystemen ons er niet van weerhouden om nauwlettend op de weg te letten, voegen ze een aanzienlijke dosis veiligheid en comfort toe aan onze dagelijkse ritten. Volgens de Europese Commissie zal het gebruik van deze systemen tussen 2020-2030 onder andere 7.300 levens redden en 38.900 ernstige verwondingen voorkomen. Marc Seguer, bij SEAT verantwoordelijk voor de rijassistenten, beschrijft zeven van de meest nuttige elektronische beschermengelen.

1. Automatisch remsysteem dat aanrijdingen voorkomt

Om aanrijdingen te voorkomen, regelt het Front Assist-systeem de afstand van onze auto ten opzichte van andere voertuigen of voetgangers vóór ons. Wanneer je niet reageert op een dreigende aanrijding met een voorligger of een voetganger, geeft het systeem eerst een waarschuwing af en remt daarna – indien nodig - de auto automatisch af.

2. Minder stress in files: remmen, accelereren en remmen 

Niets is zo vermoeiend als rijden in druk verkeer, typerend voor grote steden. De Traffic Jam Assist van SEAT voert rijfuncties uit zodat de bestuurder zich meer kan ontspannen. Het systeem kan automatisch schakelen, de snelheid regelen en in elke situatie een juiste veilige afstand bewaren.

3. Keep your lane 

In je eigen rijstrook blijven rijden kan eenvoudiger door kleine, automatische aanpassingen van het stuurwiel. Met een camera aan de voorzijde van de auto die rijstrookmarkeringen herkent, waarschuwt Lane Assist ons wanneer je ​​uit koers dreigt te raken, of je nu langzaam rijdt of op hogere snelheid. “Omdat het systeem automatisch koerscorrecties kan maken, voorkomt het gevaarlijke situaties als je als bestuurder even wordt afgeleid,” vertelt Marc Seguer.

4. Verkeersborden in de gaten houden

Traffic Sign Recognition Assist is gekoppeld aan een camera aan de voorzijde van een SEAT om borden te detecteren die snelheidsbeperkingen, inhaalverboden of zelfs wegwerkzaamheden aangeven. “Deze rij-assistent waarschuwt de bestuurder van tevoren. De informatie wordt weergegeven op het instrumentenpaneel en je kunt ook een akoestische waarschuwing instellen voor een te hoge snelheid,” aldus Seguer.

5. Geen dode hoeken meer

Een visuele waarschuwing op de buitenspiegel die je waarschuwt voor voertuigen die buiten je gezichtsveld verschijnen, zorgt ervoor dat je veiliger van rijbaan kunt veranderen. De Blind Spot Detectie werkt met twee radars die het verkeer aan de achterzijde controleren en zo zorgen voor een veiliger rit.

6. Een comfortabelere reis

De Adaptive Cruise Control stelt je in staat om een ​​constante rijsnelheid in te stellen en zorgt voor versnellen en vertragen, afhankelijk van de verkeersomstandigheden. Ook remt de auto automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder af. “Het is vooral handig om het systeem te activeren tijdens lange ritten. Het is comfortabel omdat je niet steeds hoeft gas te geven of te remmen.”

7. Parkeren met losse handen

Met behulp van camera's die een 360°-beeld rondom de SEAT bieden, zorgt Park Assist voor de besturing tijdens een parkeermanoeuvre. Het systeem is in staat om afstanden te berekenen om aanrijdingen te voorkomen en kan zelfs het stuur overnemen.

De ontwikkeling van dit soort assistentiesystemen draagt bij aan het verlagen van het aantal verkeersongevallen, aldus Marc Seguer. “Rijden wordt steeds veiliger en comfortabeler dankzij de geavanceerde technologie waarmee een SEAT is uitgerust. Tegenwoordig zijn rijhulpsystemen onze beste maatjes. Ze vormen de opmaat naar autonoom rijden.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.