Leusden,
22
januari
2019
|
14:03
Europe/Amsterdam

Kleikunstenaars: van schets tot schaalmodel

Kleikunstenaars: van schets tot schaalmodel

  • Modelbouwers construeren een ​​levensecht model uit synthetische klei
  • Ouderwetse klei niet weg te denken bij het geavanceerd ontwerpproces van een auto
  • SEAT Tarraco: het resultaat van twee maanden en 5.000 kilo klei

Kleimodelbouwers zijn de kunstenaars van de automobielindustrie, maar toch is het een vak dat relatief onbekend is. Hun handen zijn hun belangrijkste gereedschap. Ze brengen schetsen van autodesigners tot leven in een levensgroot beeld van klei. Carlos Arcos, verantwoordelijk voor het modelleren van exterieurdesigns bij SEAT, is zo’n kleikunstenaar.

Ondanks de opmars van virtual reality en 4K-brillen blijft ouderwetse, synthetische klei nog steeds een essentieel onderdeel van het ontwerpproces. Door het gebruik van klei is het mogelijk om de afmetingen van de auto voor het eerst in het echt te ervaren. Je kunt het zien, aanraken en beleven. Door een fysiek model te bekijken kun je volgens modelmaker Carlos Arcos perfecte volumes en oppervlakken pas echt gaan waarderen.

Skills

Carlos Arcos heeft een ongewoon beroep: hij beeldhouwt al bijna twintig jaar auto's. Arcos studeerde Industrial Design en specialiseerde zich in het modelleren van prototypes. “Ik gebruik mijn handen om een ​​gevoel te krijgen voor de auto, de lijnen, het oppervlak... Het is een creatief proces dat elke dag anders is. Daar komt mijn passie vandaan,” legt hij uit. Arcos beheerst de kunst om 2D-beelden om te zetten in realiteit. Dit vereist de skills om de schaduwen en de samenhang tussen lijnen en oppervlakken te zien terwijl hij modelleert.

Uit de klei getrokken

Een nieuwe SEAT wordt letterlijk uit de klei getrokken. Om het materiaal te verzachten en het te kunnen manipuleren, moet de klei worden verwarmd tot 60° Celsius. “Klei koelt snel af. Je moet weten hoe je het snel moet verwerken,” zegt Arcos, terwijl hij een paar stukjes uit de oven haalt. Om het goed vorm te geven, bekijkt hij de auto eerst uit verschillende hoeken, net zoals een beeldhouwer dat zou doen. Hij gebruikt elektrische gereedschappen zoals een freesmachine om de eerste vormen van het model te creëren, waarna hij met spatels en schrapers met de hand de vroege vormen van de auto bepaalt.

Perfecte harmonie

Het laatste kunstwerk van klei dat Carlos Arcos en zijn team maakten was de nieuwe SEAT Tarraco. "Elke auto vraagt ​​om een ​​andere ontwerpaanpak, maar de uitdaging van deze grote SUV was om de grote vlakken en verhoudingen perfect op elkaar af te stemmen.” Een team van vier modelbouwers werkte samen om de Tarraco vorm te geven. “Ieder van ons is verantwoordelijk voor de vormgeving van een eigen deel van de auto. Bij dit model had ik de leiding over de neus.” Twee maanden werk en 5.000 kilo klei waren nodig voor de mock-up van de SEAT Tarraco.

Modelmakers passen hun werk voortdurend aan. Door de klei opnieuw vorm te geven, voeren ze de door de ontwerpers aangebrachte wijzigingen door. Arcos: “We werken nauw samen met de ontwerpers. We kennen de concepten die ze in gedachten hebben en weten wat ze willen overbrengen.” Als het model door alle partijen is goedgekeurd, staat er een versie die leidt tot de fase van ontwerpbevriezing. Dit kleimodel definieert het hele product en integreert alle technische parameters die het mogelijk maken om in massa te produceren. Op het eerste gezicht ziet het model er levensecht uit: het staat volledig in de lak en bevat elementen zoals de grille, koplampen en buitenspiegels.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.