Leusden,
12
april
2018
|
00:00
Europe/Amsterdam

SEAT ontwikkelt CNG-technologie voor de Volkswagen Groep

SEAT ontwikkelt CNG-techniek voor Volkswagen Groep

  • SEAT Technical Centre: wereldwijde CNG-pionier
  • Gebruik van CNG: winst op economisch én ecologisch gebied
  • SEAT met breed gamma van CNG-modellen

Op het 6e GASNAM Congres in Madrid heeft SEAT President Luca de Meo aangekondigd dat SEAT de CNG-technologie voor de Volkswagen Groep gaat ontwikkelen. Dit gebeurt in het SEAT Technical Centre in Barcelona, waar meer dan 1.000 ingenieurs werkzaam zijn. De Meo benadrukte nog eens dat CNG en groengas een groot potentieel heeft voor zowel de auto- als de gasindustrie.

Luca de Meo definieert CNG als “een duurzaam en winstgevend alternatief voor traditionele brandstoffen en elektrische voertuigen. CNG-technologie bestaat al en dus zijn er geen grote investeringen nodig om het onder handbereik van klanten te brengen. CNG is snel en eenvoudig te tanken. De distributiekosten zijn bovendien gelijk aan die voor auto’s die benzine of diesel gebruiken. Daardoor is CNG niet alleen een overbruggingstechnologie, maar een reëel alternatief voor de lange termijn.”

ECO-voordelen

Volgens De Meo is het gebruik van CNG en groengas zowel ECOlogisch als ECOnomisch verantwoord. Zeker in landen als Nederland, waar de biogasreserves maximaal worden aangewend voor onder andere mobiliteitsdoeleinden. Bovendien gaf De Meo aan dat als zich in het Spaanse wagenpark één miljoen lichte CNG-voertuigen zouden bevinden, dit een CO2-besparing van 1,2 ton per jaar zou opleveren. Dit is het equivalent van het beplanten met bomen van de oppervlakte van Madrid. Bovendien zouden CNG-rijders per jaar € 700 - € 1.000 besparen.

CNG-voertuigen: betrouwbaar en veilig

Een groot voordeel van CNG-voertuigen is dat ze niet nieuw ontwikkeld hoeven worden. Ze zijn nu al betrouwbaar, veilig, comfortabel, praktisch én zeer concurrerend op het gebied van kosten. Hun actieradius is groter dan die van alternatieven en hun technologie past zich beter aan de omgeving aan, of het nu om stadsritten of lange afstanden gaat. Voor CNG-auto’s gelden geen restricties bij bijvoorbeeld smog en het tanken gaat zeer snel (circa 3 minuten voor een tankbeurt). Bovendien is de kostenbesparing ten opzichte van benzine en diesel aanzienlijk.

Het CNG-gamma van SEAT

Op dit moment levert SEAT de Mii, Leon en Ibiza met TGI-motor, die geschikt is voor het gebruik van CNG. Later dit jaar volgt ook de Arona TGI. SEAT heeft als doel om dé maatstaf te worden als het gaat om mobiliteit met gebruik van CNG, groen gas en toekomstige synthetische brandstoffen. CNG is in Nederland al goed ingeburgerd. De duurzame brandstof is al op zo’n 150 locaties verspreid over het land verkrijgbaar. In Spanje stijgt het aantal verkopen van CNG-modellen van SEAT sterk: in het eerste kwartaal van dit jaar werden er al 900 verkocht, net zo veel als in heel 2017.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.