Lesuden,
30
november
2018
|
10:05
Europe/Amsterdam

SEAT testteam zorgt voor perfect licht in de duisternis

SEAT testteam zorgt voor perfect licht in de duisternis

  • Verlichtingssystemen worden in de lichttunnel ontwikkeld en gecontroleerd om meer comfort en veiligheid te garanderen
  • Koplampen en achterlichten zijn bestand tegen temperaturen tussen minus 40° tot plus 90° Celsius

Koplampen zijn niet alleen essentiële veiligheidselementen van een auto, maar ze fungeren bij het ontwerp van elk model ook als ‘ogen’ in een gezicht. Ontwerpers en ingenieurs van SEAT werken meer dan drie jaar samen bij het creëren van de verlichting van een nieuw model. In een speciale lichttunnel voeren zij noodzakelijke tests en controles uit op koplampen en achterlichten om het perfecte licht te creëren dat zorgt voor meer veiligheid en comfort.

“We zijn voortdurend in overleg met de ontwerpafdeling tijdens de ontwikkeling van nieuwe projecten. We zetten esthetische ideeën om in wiskundige nauwkeurigheid,” vertelt Carlos Elvira, hoofd van het Lighting and Signaling-team van SEAT. Zo moest in het geval van de SEAT Tarraco de verlichting letterlijk en figuurlijk intelligentie, technologie en emotie uitstralen.

Het Lighting and Signaling-team van SEAT test de ontwerpen door zo’n 300 simulaties per model uit te voeren. Nadat de virtuele fase is doorlopen, wordt een schaalmodel gebouwd en gebruikt voor de eerste tests. Deze tests maken het mogelijk om te zien of de verlichting in het echt net zo goed functioneert als tijdens de simulaties.

Het SEAT Technical Center heeft een veertig meter lange lichttunnel die SEAT in staat stelt om authentieke, nachtelijke rijomstandigheden na te bootsen. Carlos Elvira en zijn mensen testen achter het stuur van een Tarraco de verschillende armaturen van de auto en controleren de lichtintensiteit met een fotometer. Ook wordt gekeken of de snijlijnen van de koplampen ‘horizontaal’ zijn. De lampen hoeven volgens Carlos Elvira overigens niet noodzakelijkerwijs een perfect rechte of scherpe lijn te hebben, omdat de bestuurder hierdoor juist last kan krijgen van vermoeide ogen.

De hoek van de lichtstraal van een auto mag niet veranderen als deze volledig is geladen. Om te zorgen dat de lichthoek ongeacht de belading te allen tijde correct is, voert SEAT verschillende tests uit met gewichten. Zo wordt er een lading van ruim 350 kilo in de kofferbak gelegd of gaan er vijf personen in de testauto zitten.

Verlichting moet extreme temperaturen kunnen doorstaan, van arctische kou tot woestijnhitte van minus 40° C tot plus 90° C. Voor de tests heeft SEAT een klimaatkamer gebouwd waar verschillende omstandigheden van warmte, vochtigheid en kou kunnen worden gesimuleerd. Bovendien worden de prototypes voor de marktintroductie meer dan 30.000 kilometer gemangeld op de meest afgelegen plekken van de aarde om hun weersbestendigheid te controleren.

LED-verlichting – de SEAT Tarraco heeft 300 lampjes - heeft een levensduur van 10.000 uur en verbruiken de helft minder energie dan halogeenlampen. Verlichtingssystemen zijn de laatste jaren enorm geëvolueerd op het gebied van comfort en veiligheid. LED-technologie is veel koeler en helderder, en is bijna vergelijkbaar met zonlicht op een heldere dag. Bovendien openen LED-lampen een breed scala aan mogelijkheden. Ze stellen de ontwerpers in staat om nieuw licht te laten schijnen over de vorm.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.