Leusden,
04
december
2018
|
08:00
Europe/Amsterdam

SEATs tot het uiterste gedreven in de poolcirkel

SEATs tot het uiterste gedreven in de poolcirkel

  • Gonzalo Giménez, directeur Brakes and Active Safety Systems bij SEAT, verblijft tien weken lang in het hoge noorden
  • Samen met hem reizen er ieder jaar honderdvijftig SEAT-technici af naar het Zweedse Lapland om meer dan zestig testen uit te voeren
  • In temperaturen tot wel vijfentwintig graden onder nul leggen ze in totaal zo’n 30.000 kilometer af

Het is zeven uur ’s ochtends. Op een locatie vlakbij de poolcirkel bekijkt Gonzalo Giménez, directeur Brakes and Active Safety Systems bij SEAT, het weerbericht. Hij hoopt dat het vandaag zonnig weer wordt, aangezien dat de buitentemperatuur van 25 graden onder nul nog een beetje draagbaar maakt. Giménez en zijn team hebben tot wel negentig auto’s onder hun hoede die worden onderworpen aan sneeuw, ijs en extreme temperaturen om ervoor te zorgen dat alle systemen foutloos functioneren wanneer kopers hun voertuig in ontvangst nemen.

Een bevroren meer als kantoor

Giménez heeft de leiding over een team van zestien technici. Ze werken ieder jaar zo’n tien weken op een zes vierkante kilometer groot bevroren meer, dat door een laag ijs van zestig centimeter dik is getransformeerd tot een perfect testcircuit.

Auto’s tot het uiterste gedreven

In de periode dat ze in Lapland zijn, voeren de technici ongeveer zestig verschillende testen uit. Vandaag draait het om het stabiliteitssysteem (ESC), dat gedeeltelijk en zelfs helemaal wordt uitgeschakeld. Als een auto uit koers raakt, zorgen Giménez en zijn team ervoor dat het systeem op een correcte wijze ingrijpt.

Remmen op glad ijs 

Er is een tweehonderd meter lange baan aangelegd, waarvan het oppervlak voor de helft uit asfalt en voor de helft uit ijs bestaat. Giménez rijdt diverse keren heen en weer, waarbij hij remt op beide oppervlakken tegelijk. Op die manier kunnen hij en zijn team het ABS-systeem van de auto afstellen.

Het belang van informatie

Technologie heeft een grote invloed op zijn werk, aldus Giménez. Niet alleen zitten er nu veel meer systemen in een auto die getest moeten worden, maar ook zijn er nieuwe tools beschikbaar die het testwerk gemakkelijker maken. “Aan het einde van een dag analyseren we alle data die we hebben binnengekregen en aan de hand daarvan kunnen we de verschillende systemen in de auto aanpassen.”

Aanpassingsvermogen

Giménez begon in 1992, gelijk na zijn studie, bij de Zona Franca-fabriek van SEAT. “Toen ik overstapte naar het Technical Centre – dat toen in Martorell gevestigd was – had ik de mogelijkheid om op verschillende afdelingen te werken, maar ik koos voor Chassis Experimentation. Je moet daar een passie voor auto’s hebben, bereid zijn veel te reizen en het vermogen hebben om je aan te passen aan iedere situatie.”

Testwerk over de hele wereld

In de zomer gaat het testwerk gewoon door. Dan reizen de technici naar een woestijnregio om daar drie weken te verblijven. Gedurende het hele jaar doen ze alle vijf continenten aan om prototypes in alle weersomstandigheden op alle wegtypen te testen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.