Leusden,
10
januari
2020
|
10:51
Europe/Amsterdam

6 redenen om een elektrische auto te rijden

6 redenen om een elektrische auto te rijden

  • Niet alleen duurzaam en schoon, maar je bespaart ook veel tijd en geld
  • Speciale rijstroken en parkeerplaatsen zijn drijfveer voor aanschaf elektrische auto
  • Bijna 300 Europese steden hebben milieuzones die uitsluitend toegankelijk zijn voor hybrides en elektrische voertuigen

De milieuproblematiek is misschien wel de belangrijkste reden om over te stappen op een volledig elektrische auto, maar dit is beslist niet de enige reden. In tal van steden in Europa kun je met een elektrische auto veel tijd en geld besparen. Hoe? Carlos de Luis, hoofd elektrische mobiliteit van de afdeling Institutional Relations bij de Volkswagen Group neemt ons mee door Madrid, aan boord van een SEAT Mii Electric.

1. Zeg de files vaarwel.

De mogelijkheid om files te omzeilen, is voor veel mensen één van de drijfveren om een elektrische auto aan te schaffen. In veel Europese steden mogen elektrische auto’s over de busbaan rijden. In Madrid zijn rijstroken speciaal voor milieuvriendelijke voertuigen. “Zo kan iemand die in een buitenwijk van Madrid woont en naar werk in het centrum rijdt, tot wel 30 minuten tijd winnen”, vertelt Carlos de Luis. “Elke dag!”

 

2. Gratis parkeren.

In drukke steden is het vinden van een parkeerplaats een hele uitdaging. In veel steden zijn inmiddels veel parkeerplaatsen gereserveerd voor elektrische auto’s. “In Madrid kun je in de blauwe en groene milieuzones gratis parkeren. Je hoeft dus ook niet naar een parkeerautomaat te lopen om een bonnetje te trekken”, legt Carlos uit.

3. Tot in het hart van de stad.

Bijna 300 steden in Europa hebben een milieuzone, en dat aantal neemt steeds verder toe. Zo speelt Spanje in op de nieuwe klimaatwetgeving door in alle steden met meer dan 50.000 inwoners milieuzones in het leven te roepen, en vervoer met hogere emissies vanaf 2023 te weren. Voor Carlos de Luis is het duidelijk: “Elektrische auto’s zijn de oplossing. Ik moet voor meetings vaak naar het centrum van Madrid en met de SEAT Mii Electric kan ik haast voor de deur parkeren.”

4. Opladen en rijden.

Op dit moment zijn er meer dan 150.000 oplaadpunten in Europa. “En dat is nog maar het begin”, vertelt Carlos. “Veel stadsbesturen zijn zich ervan bewust dat er een infrastructuur voor elektrische voertuigen aangelegd moeten worden, en dat ze de installatie van laadpalen bij bedrijven en bij de inwoners thuis moeten stimuleren.” Bij veel hotels, restaurants en winkelcentra groeit het aantal parkeerplaatsen met een laadpaal. “Wanneer ik mijn inkopen doe, kan ik mijn auto gratis opladen”, vertelt Carlos. Met de SEAT-app is op de smartphone precies te zien tot hoever de batterijen van de auto inmiddels zijn opgeladen.

5. Verder rijden voor minder.

Elektrische auto’s krijgen een steeds grotere actieradius. Met de SEAT Mii Electric kan in de stad tot 350 kilometer op één acculading worden gereden. “Inclusief woon-werkverkeer is dat voor mij genoeg om meerdere dagen vooruit te kunnen”, zegt Carlos. “Als ik mijn auto dagelijks thuis aan de laadpaal koppel, hoef ik me helemaal nooit meer zorgen te maken over de actieradius.” Stroom is goedkoper dan brandstof, en een elektrische auto hoeft veel minder vaak naar de garage voor onderhoud. “Weliswaar is de aanschafprijs hoger, maar dit betaalt zich dankzij de veel lagere gebruikskosten over de gehele levenscyclus van de auto vanzelf terug.”

6. Subsidies en belastingvoordeel.

Doordat de elektrische auto duurder in aanschaf is dan soortgelijke modellen met een verbrandingsmotor, is het belangrijk dat de verkoop wordt gestimuleerd met subsidies en belastingvoordelen. In sommige landen kun je rekenen op een subsidie van 3.000 tot 5.000 euro. Ook hanteren veel land belastingvoordelen voor elektrische auto’s. In Nederland hoef je bijvoorbeeld geen Motorrijtuigenbelasting te betalen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.