Leusden,
01
februari
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Autonome robots: ruim 1600 km en 23.800 onderdelen per dag

Autonome robots bij SEAT: 1600 km per dag

  • In de SEAT-fabriek in Martorell werken 7000 mensen samen met 125 automatische geleidevoertuigen (AGV’s)
  • De robots transporteren dagelijks 23.800 onderdelen en leggen jaarlijks 436.000 km af – van hier naar de maan
  • Gerobotiseerd transport helpt de medewerkers en verkort de productietijd met 25%

Om 5 uur ’s ochtends gaat in de motorenopslag van de SEAT-fabriek in Martorell een blauwe lamp branden. Deze lamp zit op één van de 125 robots die dagelijks 2800 rondjes door de fabriek afleggen. Zo werken de AGV’s:

125 robots en 7000 werknemers: Het scannen van een streepjescode bevestigt dat de juiste onderdelen op de AGV’s liggen. Dan gaat de deur van het magazijn open en beginnen de 125 robots aan hun route. Als een synchrone dansact kruisen ze geroutineerd elkaars pad en dat van de 7000 fabrieksmedewerkers, elke dag opnieuw. Met een laadvermogen van 1500 kilo, transporteren de robots motoren, versnellingsbakken, schokdempers of portierruiten.

– Reis naar de maan met voetgangers en verkeerslichten: Jaarlijks leggen de AGV’s 436.000 km af – meer dan enkele reis naar de maan. Op hun voorgeprogrammeerde route weten ze dankzij hun 360º-zicht dat ze moeten stoppen voor rood licht of wanneer een fabrieksmedewerker voorbij loopt. Via laserscans merken ze de aanwezigheid van ‘voetgangers’ op en reageren direct, om zo de veiligheid te waarborgen.

Navigeren binnen het ‘robot melkwegstelsel’: In de vloer van de fabriek liggen 40 magneetbanen, waar de AGV’s hun routes over afleggen. Elke route neemt 1 tot 7 minuten in beslag. Op hun routes worden de robots volledig automatisch bestuurd. Zo nemen ze voor een bocht automatisch snelheid terug, om bij het transport van een zware lading niet hun stabiliteit te verliezen. De robots bewaren automatisch een veilige afstand tot elkaar. In de toekomst worden de magneetbanen vervangen door GPS-navigatie.

Afstandsbediening: Vanuit de controlekamer worden de settings van de robots geconfigureerd en, indien noodzakelijk, aangepast. Elke robot staat in verbinding met de centrale server. Op de beeldschermen in de controlekamer is te zien waar de 125 robots zich bevinden. Een groen symbool geeft aan dat betreffende robot onderweg is. Kleurt het symbool oranje, dan is de robot gestopt voor een obstakel of worden zijn batterijen opgeladen. Is er een technisch probleem, dan kan dit direct vanuit de controlekamer worden opgelost.

Het uitwisselen van gegevens in Industry 4.0: Dankzij de recente ontwikkelingen in de automatisering van fabricageprocessen, kunnen de medewerkers van de SEAT-fabriek zich beter concentreren op hun werkzaamheden. De lichamelijk meest inspannende en repetitieve werkzaamheden worden nu door de AGV’s verricht. Vanuit zijn voortrekkersrol voor de industrie, verwacht SEAT dat de integratie van hardware en software op het gebied van logistiek en productie zich nog verder zal ontwikkelen.

download
HOL-THE DAILY ROUTINE OF AUTONOMOUS ROBOTS