Leusden,
01
december
2016
|
15:52
Europe/Amsterdam

Bijna een miljoen scans voor één velg

Een man in een witte laboratoriumjas bekijkt een CT-scan. “Er zijn geen breuken, het ziet er perfect uit”, zegt hij. Niet dat we in het ziekenhuis zijn, en het is ook niet zo dat de technicus een röntgenfoto van een gebroken bot analyseert. We zijn op de kwaliteitsafdeling van SEAT, waar wetenschappelijke technieken worden gebruikt om de conditie van materialen te onderzoeken.

Elk jaar worden er een miljoen CT-scans en röntgenfoto’s gemaakt. Deze hightech-methoden maken het mogelijk “om het leven van onderdelen te verlengen en de kwaliteit van het materiaal te garanderen”, legt ingenieur David Patiño uit terwijl hij een velg oppakt en het in het apparaat zet.

Solide en duurzaam
Net als bij een medische keuring heeft Patiño het resultaat in minder dan een minuut paraat: het materiaal blijkt solide en dus is de duurzaamheid gegarandeerd. “Niet veel mensen beseffen dat maar één enkele porie van een halve millimeter doorsnee een deuk kan veroorzaken in dit wiel als je tegen een stoeprand rijdt. Hier zorgen wij ervoor dat dat niet kan gebeuren.”

Met deze technieken, die het mogelijk maken om onderdelen in 3D en in dwarsdoorsnee te zien, kunnen technici analyses maken van stukken metaal tot samenstellingen van elektronische onderdelen. Alleen specialisten kunnen dit testwerk verrichten. Er hangt een persoonlijke dosimeter aan Patiño’s labjas, die een alarmsignaal afgeeft als hij wordt blootgesteld aan radioactiviteit. De veiligheidsmaatregelen zijn strikt. “Wij zijn ingenieurs en we hebben een speciale licentie om met nucleaire energie te werken. Dat is nodig om dit werk te doen”, zegt hij als hij de licentie toont.

Boven het symbool voor radioactiviteit gaat het rode licht weer aan, wat betekent dat een nieuwe test plaatsvindt. Achter elk detail schuilt wetenschap.