Leusden,
14
februari
2018
|
12:16
Europe/Amsterdam

Bliksemstart: SEAT begint 2018 met een verkooprecord

Bliksemstart: SEAT begint 2018 met een verkooprecord

  • 38.900 auto’s in januari, 20,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar
  • Afgelopen maand ruim 31 procent groei voor SEAT in Nederland
  • Nieuwe Ibiza en Arona zorgen voor een boost

SEAT is 2018 begonnen met een wereldwijd verkooprecord. In januari noteerde het merk met 38.900 auto’s een plus van 20,4 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. Nederland deed het afgelopen maand nóg beter, met een groei van ruim 31 procent. Deze recordresultaten zijn vooral te danken aan het succes van de nieuwe Ibiza en van de Arona, die sinds eind vorig jaar bij de dealers staat.

“We zijn 2018 op een uitstekende wijze gestart, met de hoogste verkopen in onze geschiedenis”, aldus Wayne Griffiths, SEAT Vice-President voor Verkoop en Marketing. “Daarmee trekken we de opwaartse lijn van de afgelopen jaren door. Na het succes van de Ateca en Ibiza wordt de Arona in 2018 de motor achter onze toenemende verkopen.”

Flinke groei in Europa en Nederland

Spanje is nog altijd SEAT’s grootste markt. Het land was in januari goed voor 8.000 verkochte auto’s (+20,3%). Duitsland en het Verenigd Koninkrijk volgen op de voet met respectievelijk 6.500 (+12,0%) en 4.200 auto’s (+9,9%). Andere landen waar SEAT afgelopen maand een flinke groei noteerde waren Frankrijk (+15,1%), Oostenrijk (+7,4%) en Nederland. In ons land verkocht SEAT in januari 2018 bijna 1.500 nieuwe auto’s, een plus van ruim 31 procent. Daarmee heeft het merk een belangrijke eerste stap gezet op weg naar een doelstelling van 11.400 nieuwe SEAT’s in 2018.

Ambitie: forse groei

“SEAT gaat dit jaar voor forse groei, en die ambitie is zonder meer te rechtvaardigen,” aldus Hans Mulder, directeur van SEAT Nederland. “We hebben veel vertrouwen in ons relatief jonge en uitgebreide productaanbod. Nieuwe modellen als de vorig jaar geïntroduceerde Ibiza en Arona laten zich qua verkopen nu al nadrukkelijk laten gelden. Daarbij blijft de Leon goed presteren en de Ateca was al direct vanaf de introductie een verkoophit. En eind dit jaar komt daar nog SEAT’s volledig nieuwe grote SUV bij en hebben we een hele line up met SUV’s. Bovendien zien we dat de investeringen in ons merk van de afgelopen jaren nu hun vruchten af beginnen te werpen. En beschikken we over een sterke dealerorganisatie die gelooft in het merk en met ons mee-investeert.”

SEAT actief op vijf continenten

Wereldwijd werkte SEAT in januari ook hard aan zijn internationaliseringsstrategie. Het merk begon in Algerije – waar het een fabriek heeft – met de verkoop van de vijfde generatie Ibiza en leverde er in de eerste maand van dit jaar 2.200 auto’s af. Algerije is daarmee de vierde markt voor SEAT. Verder opende de Spaanse autofabrikant zijn allereerste Nieuw-Zeelandse dealer in Auckland. Dat betekent dat SEAT nu actief is op alle vijf continenten.