Leusden,
08
maart
2019
|
08:00
Europe/Amsterdam

Collectie historische SEATs inclusief Pausmobiel overleeft brand dankzij snelle actie

Collectie historische SEATs inclusief Pausmobiel overleeft brand dankzij snelle actie

  • Brand in de SEAT-fabriek in Barcelona brengt historische autoverzameling van het merk in gevaar
  • Snelle actie door SEAT-personeel en brandweerlieden voorkomt schade aan klassieke voertuigen
  • SEAT-collectie bevat pareltjes zoals een Pausmobiel, de op één na laatste 600 ooit gemaakt en de eerste officiële rallyauto van Carlos Sainz

Maar een paar dagen voor het bezoek van Paus Johannes Paulus II aan Barcelona en Madrid in 1982 stuurde het Vaticaan SEAT een verzoek. De auto die de Paus tijdens zijn officiële bezoeken zou gebruiken, paste niet door de deuren van de Camp Nou- en Santiago Bernabéu-stadions waar de belangrijkste evenementen van de Heilige Vader plaats zouden vinden. Kon SEAT binnen enkele dagen misschien een nieuwe auto bouwen? De ingenieurs van SEAT gingen de uitdaging aan en creëerden in een recordtijd een Pausmobiel voor Johannes Paulus II waarvoor zij een Panda gebruikten als basis.

Dit historische voertuig, dat nu samen met de rest van de SEAT-oldtimercollectie in gebouw A122 van de Zona Franca-fabriek in Barcelona staat, werd bijna het slachtoffer van een brand die 11 februari jongstleden op het fabrieksterrein uitbrak. De complete collectie werd gespaard dankzij een bliksemsnelle actie van SEAT-medewerkers, de brandweer van Barcelona en een aantal andere first responders.

"De brand begon in het aangrenzende gebouw. We werden gewaarschuwd door een alarm en begonnen de vlammen te doven met brandslangen,” vertelt getuige Isidre López. De veiligheids- en nooddiensten van SEAT en de brandweer van Barcelona namen het snel over. Naar mijn mening zijn het helden. Alle teams hebben geweldig werk geleverd.”

Isidre López vertelt welke criteria zijn gebruikt om de auto's in de collectie te redden. “Eerst hebben we de auto’s bij de ingang van het gebouw verwijderd om de brandweerlieden voldoende ruimte te geven. Daarna verplaatsten we de grotere raceauto's en haalden we meteen de Pausmobiel tevoorschijn, die dicht bij de bron van de vuurhaard lag. Omdat de omgebouwde Panda geen dak heeft, was er maar één persoon nodig om de auto uit de hal te duwen.”

Door de snelle interventie overleefden de 317 voertuigen uit de oldtimercollectie van SEAT de brand zonder schade, van de kleine witte Pausmobiel en de eerste officiële rallyauto die door Carlos Sainz is bestuurd, tot het op een na laatste productiemodel van de 600 en de elektrische Toledo die is gebruikt tijdens de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona. Gebouw A122 herbergt het historische erfgoed van het merk en van het land. Nu kunnen ze een nieuw hoofdstuk toevoegen met een goed einde aan hun nalatenschap.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.