Leusden,
18
november
2017
|
08:55
Europe/Amsterdam

De beschermengelen van de SEAT Leon Christobal

Beschermengelen van Leon Christobal

  • Prototype van SEAT boordevol hightech features, inclusief een black box uit de vliegtuigindustrie
  • Ouders kunnen op afstand de maximum snelheid instellen; auto start niet als de bestuurder teveel heeft gedronken
  • Geavanceerde assistentiesystemen kunnen voor significante daling van verkeersongevallen zorgen

Sommige automobilisten plakken een afbeelding van de heilige Christoffel, de patroonheilige van de reizigers, op hun dashboard. SEAT gaat met de Leon Cristobal (vernoemd naar die geluksbrenger) een stuk verder en introduceert de veiligste SEAT ooit. De conceptcar van SEAT heeft hightech features aan boord die kunnen bijdragen aan het voorkomen van ongevallen.

Als de veiligheidsgordel niet is vastgemaakt, start de auto niet. Als je geneigd bent om je mobiel te beantwoorden, zal de auto waarschuwen en de berichten automatisch voorlezen. Als een jonge bestuurde de auto wil lenen, kunnen ouders op afstand de snelheid beperken en een bericht ontvangen als snelheidsovertredingen worden gedetecteerd. Dit zijn zomaar een paar van de technologische innovaties die zijn opgenomen in SEAT's Leon Cristobal, een conceptcar die is gepresenteerd in het kader van de Smart City Expo in Barcelona. Stefan Ilijevic, hoofd van Predevelopment, Patents and Innovation bij SEAT vertelt erover.

Drive-lock

“Ouders kunnen via de Mentor-app de maximum snelheid op afstand instellen en de maximale afstand die de Leon Cristobal mag afleggen programmeren. Met het Drive-lock systeem kan een ouder de auto zo instellen dat deze niet is te starten als na een ademanalyse blijkt dat de bestuurder te veel heeft gedronken,” legt Ilijevic uit.

Black box

Net als bij een vliegtuig verzamelt een black box onderweg data en beelden. Als de bestuurder plotseling remt, bewaart het systeem filmbeelden van de laatste tien seconden van de rit, inclusief remacties, acceleratiegegevens en snelheid. Deze worden bij een ongeval rechtstreeks naar een smartphone van een ouder gestuurd.

Display-mirror

Deze achteruitkijkspiegel elimineert dode hoeken. Door tegen de binnenspiegel te tikken, wordt een camera geactiveerd. Deze beelden zorgen voor extra zicht op het verkeer achter de SEAT Leon Cristobal.

Connectiviteit zonder afleiding

“Zo’n 36 procent van alle verkeersongevallen is te wijten aan afleiding, met name door de mobiele telefoon,” aldus Stefan Ilijevic. Met het zogeheten ‘Eyes Track’ systeem weet de auto wanneer de bestuurder zijn aandacht er niet bij heeft en het verkeer onvoldoende in de gaten houdt, bijvoorbeeld als hij een berichtje leest. Het bericht wordt in de SEAT Leon Cristobal automatisch voorgelezen en de bestuurder kan een aantal voorgeprogrammeerde antwoorden geven met behulp van simpele handgebaren.

Trilfunctie

“Tachtig procent van alle ongevallen is terug te voeren op menselijke fouten,” zegt Stefan Ilijevic. “Om dat terug te dringen is ons prototype voorzien van een Beschermengel-modus. Dit systeem is voorzien van een trilfunctie in de stoel, die wordt geactiveerd als de bestuurder te dicht op zijn voorganger rijdt of vermoeidheidsverschijnselen heeft. Een stemgestuurd systeem waarschuwt als de snelheid wordt overschreden.

De automobielindustrie werkt met nieuwe technieken hard aan het terugdringen van het aantal ongevallen. “Met ons prototype gaat SEAT weer een stap verder,” meldt Stefan Ilijevic. “Het is een geweldige oplossing tijdens de overgangsfase naar autonoom rijden. Met de Leon Cristobal boeken we grote vooruitgang naar het doel om nul ongevallen te behalen."