Leusden,
27
december
2019
|
09:00
Europe/Amsterdam

De SUV’s van SEAT: 3 decennia aan inspiratie

De SUV’s van SEAT: 3 decennia aan inspiratie

  • Grote variatie aan studiemodellen als vingeroefening voor de SUV’s van nu
  • Van zonnige Marbella Concept tot connected 20v20

Met de Ateca, Arona en Tarraco heeft SEAT een uitgebreide en succesvolle SUV-range in huis die vanaf 2016 gestalte kreeg. De basis voor het succes van deze modellen werd echter al veel eerder gelegd. Gedurende bijna drie decennia hebben uiteenlopende studiemodellen het DNA bepaald voor de SUV’s van vandaag.

SEAT Marbella Playa Concept

In 1991 bracht Nirvana de wereldhit ‘Smells like teen spirit’ uit. In datzelfde jaar presenteerde SEAT op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA) de Marbella Playa Concept. Het was een gedurfde designstudie in de vorm van een pick-up, bij uitstek geschikt voor vrijetijdsbesteding in de natuur. Het model was hoger dan de reguliere Marbella, had een afwijkende grille en beschikte over een 40 pk sterke krachtbron en 4x4-styling.

Salsa Emoción

In 2000 – het jaar dat de Australiër Ian Thorpe tijdens de Olympische Spelen in Sidney liefst vijf medailles bij elkaar zwom – ontwikkelde SEAT een concept car om het 25-jarig bestaan van zijn Technical Center luister bij te zetten. Het model had een grotere bodemspeling (310 mm in de ‘Offroad’ stand), een kenmerk dat al voorzichtig hintte naar de SUV-platforms voor de toekomst. Het was het eerste model dat herkenbare flanklijnen kreeg die evolueerden op de IBX, en als basis dienden voor de SEAT Arona. De Salsa Emoción zag het licht op de autoshow van Parijs en was voorzien van een 250 pk sterke krachtbron waarmee hij elk terrein de baas was. De veelzijdigheid van de huidige crossovers van SEAT kreeg in de Salsa Emoción al gestalte in de vorm van drie verschillende rijstanden (Offroad, Sport en Street) in een systeem genaamd ‘Multi Driving Concept’.

Tribu

In het jaar waarin Steve Jobs de allereerste iPhone presenteerde (2007) onthulde SEAT de Tribu tijdens de autosalon van Genève. Voor het eerst integreerde een studiemodel van SEAT alle bekende SUV-eigenschappen in één concept: offroadstyling, een forse bodemspeling en een compact design. In lijn met de Salsa Emoción had de Tribu drie rijmodi tot zijn beschikking (Urban, Sport en Freerun) en zocht hij voor het eerst de combinatie van een urban karakter met 4x4-capaciteiten. De wat hoekige wielkasten van de Tribu hebben inmiddels hun weg gevonden naar de Ateca, terwijl de driehoekige vormen van de achterlichten als inspiratie dienden voor die van de SEAT Tarraco.

IBX

Begin 2011 liet een nog relatief onbekende foto-app met de naam Instagram – met vandaag de dag meer dan een miljard gebruikers – van zich horen. In datzelfde jaar presenteerde SEAT in Genève de IBX, een auto die voortborduurde op de SUV-looks van de Tribu, maar met robuustere lijnen. Het hoge front, compacte inzittendencompartiment, gedurfde looks en opvallende koplampunits zijn slechts enkele elementen die inmiddels hun weg hebben gevonden naar de Ateca en Arona. Full LED-verlichting en elektro-hybride aandrijving waren andere highlights van de IBX.

20v20

Terwijl ‘Star Wars: the force awakens’ miljoenen mensen naar de bioscopen trok, introduceerde SEAT zijn laatste SUV concept car voorafgaand aan de wereldpremière van het allereerste productiemodel, de Ateca. De 20v20, die in Genève zijn podium kreeg, had een sportief coupédesign, maar zijn belangrijkste feature was toch een technologie die vandaag de dag niet meer weg te denken is: connectiviteit. Aan de basis daarvan lag de Personal Drive, een systeem met touch-bediening in de vorm van een munt dat als mobiel navigatiesysteem en als afstandsbediening voor de klimaatregeling van de auto werkte.

Altea Freetrack en Leon Cross Sport

Ook de Altea Freetrack en Leon Cross Sport leverden hun bijdrage aan het vormen van de SUV’s van vandaag. Waar de Altea Freetrack de volgende stap in het Multi Drive concept markeerde, combineerde de Leon Cross Sport de prestaties van een compacte ‘hot hatch’ met de veelzijdigheid van een vierwielaangedreven auto.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.