Leusden,
13
januari
2021
|
14:42
Europe/Amsterdam

Elektrificatie gaat SEAT- en CUPRA-verkopen ‘boosten’

Elektrificatie gaat SEAT- en CUPRA-verkopen ‘boosten’

  • Afzet SEAT S.A. in 2020 kwart minder als gevolg impact coronapandemie
  • CUPRA verkoopt meer dan 27.000 auto’s en plust 11%
  • SEAT S.A. gaat weer groeien dankzij CUPRA en nieuwe geëlektrificeerde modellen
Samenvatting

In 2020 heeft de impact van COVID-19 voor een tijdelijke vertraging in de verkopen van SEAT S.A. gezorgd. Na een gestage groei sinds 2013, en een recordjaar in 2019, leverde de autofabrikant afgelopen twaalf maanden met 427.000 auto's een kwart minder auto's af.

Kijkend naar de afzonderlijke markten heeft Duitsland zijn positie als leidende markt voor SEAT S.A. geconsolideerd met 109.500 verkochte auto's, ruim 17% minder dan in 2019. In Duitsland noteerde SEAT een marktaandeel van 4 procent, terwijl het land zelf ruim een kwart van de totale afzet van SEAT voor zijn rekening nam. Daarna volgden Spanje (73.300 auto’s, -32%), waar SEAT voor het derde achtereenvolgende jaar marktleider was, en het Verenigd Koninkrijk (45.600 auto’s, -34%). In Nederland boekte SEAT positieve resultaten in 2020. Gemeten over het hele jaar klom het merk drie plekken in de merken Top-20 en eindigde het op de 15e plek. SEAT verkocht in ons land afgelopen jaar 9.041 auto’s, goed voor een stijging in het marktaandeel naar 2,54% (2019: 2,4%).

SEAT en CUPRA President Wayne Griffiths geeft aan dat “de resultaten van SEAT S.A. in lijn liggen met die van de autobranche in het algemeen in Europa. 2020 was een zeer moeilijk jaar als gevolg van de fabriekssluiting door COVID-19 in het voorjaar en de gevolgen van de tweede golf van de pandemie in het laatste deel van het jaar. Toch zijn we optimistisch, want er is een gezonde vraag naar onze modellen en we verwachten een solide toename in 2021. De nieuwe geëlektrificeerde modellen en de boost die de Formentor gaat geven aan de verkopen van CUPRA, zullen de sleutel zijn tot onze groei.”

CUPRA groeit in 2020 

Het jonge merk CUPRA verbrak zijn verkooprecord in 2020 en bereikte een totaal van 27.400 verkochte auto’s, 11% meer dan in 2019. Die toename was te danken aan goede resultaten in landen als Duitsland, Italië en Mexico en de positieve ontvangst van de CUPRA Leon e-HYBRID. 

Wayne Griffiths: “Het succes van CUPRA in zo’n complexe situatie vervult ons met vertrouwen en optimisme met betrekking tot de groei van het merk. 2021 wordt het jaar van de transformatie. We hebben nu een groter modellenaanbod dankzij de nieuwe CUPRA Formentor en de nieuwe Leon-familie, die beide ook leverbaar zijn als plug-in hybride. En dit jaar presenteren we de CUPRA el-Born, het eerste volledig elektrische model van het merk.”

2021, een jaar vol geëlektrificeerde primeurs

SEAT S.A. gaat in 2021 drie nieuwe geëlektrificeerde modellen op de markt brengen die leverbaar worden naast de SEAT Mii, het eerste volledig elektrische model van het merk, en de e-HYBRID-versies van de SEAT Leon en CUPRA Leon. In het eerste kwartaal van 2021 onthult CUPRA de twee plug-in hybrideversies van de Formentor. Ook wordt de CUPRA el-Born, het eerste volledig elektrische model van het merk, in de tweede helft van het jaar op de markt gebracht. De nieuwe SEAT Tarraco e-HYBRID debuteert eveneens begin dit jaar. Bovendien gaat SEAT in 2021 twee andere populaire modellen van het merk vernieuwen: de Ibiza en de Arona.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.