Leusden,
10
april
2018
|
15:56
Europe/Amsterdam

Herinneringen aan 25 jaar SEAT Martorell-fabriek

Herinneringen aan 25 jaar SEAT Martorell-fabriek

  • Werknemers van het eerste uur halen herinneringen op aan 25 jaar SEAT-fabriek in Barcelona
  • Ergonomie en robots lichtende voorbeelden van Industry 4.0
  • De productietijd van een nieuwe SEAT van zestig naar zestien uur gedaald
  • Fabriek in Barcelona meet nu zo’n 400 voetbalvelden en produceerde in kwart eeuw tijd bijna tien miljoen SEAT’s

De SEAT-fabriek in het Spaanse Martorell nabij Barcelona is dit jaar een kwart eeuw oud. Juan Pérez, die nu leiding geeft aan de afdeling persprocessen, en zijn collega Victor Manuel Díaz, verantwoordelijk voor Teamwork, Standardization en Shopfloor Management, waren er toen al bij. Zij halen herinneringen op aan de jubilerende fabriek onder de rook van Barcelona die toen ook al behoorde tot de modernste van Europa. De autoproductie is in de afgelopen 25 jaar fors veranderd.

Een gigantische fabriek die eruitzag zag als een laboratorium

Als achttien jarige stapte Pérez de fabriek voor het eerst binnen in. “Ze gaven me een overall en daarmee liep ik voor het eerst de carrosserieafdeling binnen. Alles was zo schoon, dat ik dacht dat ik in een laboratorium was beland.” Victor Manuel, die twintig was toen hij startte in Assembly Shop 8, vergeet zijn eerste herinnering aan de fabriek nooit: "De fabriek was enorm groot en gevuld met licht. Auto's gingen met liften op en neer. Ik had nog nooit zoiets gezien.” De Martorell-fabriek had bij de opening in 1993 een oppervlakte van 404.000 m² en groeide in de loop van de jaren uit tot een totaal van 2.800.000 m². Voor de rekenaars onder ons: dat komt overeen met vierhonderd voetbalvelden.

Mijn eerste auto 

De SEAT-fabriek bij Barcelona startte in 1993 met de productie van de tweede generatie Ibiza en de Cordoba. Victor Manuel als Juan Pérez bouwden eraan mee: “De SEAT Cordoba was de eerste auto waar ik aan werkte; ik werd er meteen verliefd op,” zegt Víctor Manuel Díaz. Juan Pérez werkte voor het eerst aan een marineblauwe Ibiza. “Ik had net mijn rijbewijs; die auto kreeg een speciaal plekje in mijn hart." In de 25 jaar dat ‘Barcelona’ auto’s produceert, heeft de fabriek 39 verschillende modellen gebouwd. Zoals de Ibiza, waarvan inmiddels de vijfde generatie van de band loopt.

Werknemers liepen zo’n tien kilometer per dag

De fabriek leek voor de medewerkers op een soort labyrint: "Toen het tijd was om naar huis te gaan, kon ik de kleedkamer niet vinden. Je kon in Martorell gemakkelijk verdwalen,” lacht Juan Pérez nu. "We liepen elke dag zo’n tien kilometer, veel meer dan nu," zegt Víctor Manuel. Tegenwoordig rijden er 125 automatisch geleide voertuigjes – kortweg AGV's – door de fabriek. Zij helpen de medewerkers door dagelijks 23.800 onderdelen naar de lopende band te transporteren via onzichtbare sporen die overal in de fabrieksvloeren verborgen liggen.

Van een zware poef tot een ergonomische werkstoel

De ergonomie voor de werknemers is in Barcelona de afgelopen 25 jaar significant verbeterd. "Vroeger moest je een soort poef in de auto plaatsen waar je tijdens de montage van het interieur op zat. Dat bankje was zwaar en omslachtig voor ons,” herinnert Victor Manuel Díaz zich. Tegenwoordig gebruikt SEAT ergonomische 'Raku Raku' stoelen die het werk van de werknemers een stuk gemakkelijker maken. De stoelen schuiven zijwaarts in de auto in een zitpositie die op de gebruiker is afgesteld; alle benodigde materialen hebben de arbeiders bij de hand.

Van zestig tot zestien uur bouwtijd

84 robots brengen dunne laklagen aan in een cabine waarna een hightech scanner de gladheid van het oppervlak in slechts 43 seconden inspecteert. De gedigitaliseerde productie van vandaag maakt het mogelijk om 2.300 SEATs per dag te bouwen; een kwart eeuw geleden waren dat er nog maar 1.500 auto’s per dag. Anno 2018 rolt elke veertig seconden een nieuwe SEAT uit de fabriek in Barcelona. Virtual reality, 3D printing en augmented reality zijn tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met de Industry 4.0.

De fabriek, mijn thuis

In een kwart eeuw tijd zijn bijna tien miljoen auto's gemaakt in de Catalaanse fabriek. SEAT exporteert die momenteel naar tachtig landen. Juan Pérez beschrijft de afgelopen 25 jaar met enige ontroering: “Waar vroeger lege percelen waren, ligt nu een enorm logistiek complex met verschillende bedrijven en zelfs stedelijke bebouwing. Ik had nooit kunnen denken dat we hier vandaag de dag 10,5 kilometer treinrails en 51 buslijnen zouden hebben. Ik heb het grootste deel van mijn volwassen leven in deze fabriek doorgebracht; hier heb ik mijn vrouw ontmoet en vrienden gemaakt. Het is mijn tweede thuis.”