Leusden,
14
juni
2018
|
14:13
Europe/Amsterdam

Iedere SEAT is een concertzaal op wielen

Iedere SEAT is een concertzaal op wielen

  • Car Audio-team van SEAT gebruikt technieken uit concertzalen en opnamestudio’s voor optimale muzieksound in de auto
  • Ontwikkeling soundsysteem begint al bij eerste ontwerpstadium nieuwe SEAT
  • Plek van speakers en ontwerp van roosters beïnvloeden geluidskwaliteit significant

Of je nu zakelijk reist of met de familie op pad bent; de auto is een favoriete plek om naar muziek te luisteren. Dat betekent nogal wat voor het soundsysteem, want het is buitengewoon moeilijk om een auto om te toveren in een concertzaal. SEAT houdt bij de ontwikkeling rekening met een aantal belangrijke aspecten. Een overzicht.

Vanaf de eerste ontwikkelingsfase

In tegenstelling tot een paar decennia geleden komt het Car Audio- en Infotainment-team bij SEAT al in beeld zodra de ontwikkeling van een nieuw model begint. “Ons doel is om alle elementen die deel uitmaken van het geluidssysteem zo te ontwerpen, dat het systeem het best mogelijke geluid levert,” legt ingenieur José Luis Álvarez van de afdeling Infotainment uit.

Tot tien strategisch geplaatste luidsprekers

Geluidstechnici van SEAT houden verregaand rekening met de plaats van de speakers, een van de belangrijkste aspecten voor een goed geluid. Afhankelijk van het model monteert SEAT zes tot tien luidsprekers die bas-, midden- en hoge tonen weergeven. Bij het bepalen van de plek moeten de technici rekening houden met zowel ontwerp- als veiligheidsaspecten. “Het ontwerp van de roosters, en natuurlijk de indeling van de passagiersruimte, hebben ook invloed op de geluidskwaliteit,” voegt audio-ingenieur Adrián Mateo van SEAT toe.

De stilste kamer

SEAT test de geluidskwaliteit van de speakers in een soort stiltecentrum dat zo is ontworpen dat het elk geluid van buiten elimineert. Daarnaast wordt het soundsysteem van een SEAT onderzocht in het zogeheten electronic lab, waar de radio en versterkers nauwgezet worden getest. De technici onderzoeken hier ook of het geluidssysteem bestand is tegen elementen die de geluidskwaliteit kunnen verstoren, zoals stof, vocht of trillingen.

Het 'stage-effect'

“We willen dat alle inzittenden van de auto het gevoel krijgen dat ze hoogstpersoonlijk een concert bijwonen,” zegt infotainment specialist José Luis. Hoewel niet alle luidsprekers zich vóór de inzittenden bevinden, is het zijn taak om toch dat effect te creëren. Hij gebruikt daarvoor technieken die hij tegenkomt in concertzalen of opnamestudio's. Een daarvan is de equalizer, die de bas-, mid- en treble-tonen optimaliseert. Luis en zijn collega’s voeren tests uit met verschillende audiobronnen, zoals de radio, mp3 of de mobiele telefoon. De afdeling Infotainment van SEAT gebruikt ook verschillende muzikale genres, variërend van hiphop en jazz tot instrumentale en vocale muziek, om altijd de best mogelijke geluidskwaliteit te garanderen.

Fine-tuning op de weg

SEAT test het soundsysteem van de auto natuurlijk ook op de weg. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken of de motor niet interfereert met de geluidskwaliteit. Om de beste kwaliteit te waarborgen, voeren de ingenieurs hun laatste aanpassingen door terwijl ze achter het stuur zitten. Adrián Mateo: “Ons uiteindelijke doel is om het meest natuurlijke geluid te verkrijgen.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.