Leusden,
12
oktober
2016
|
14:02
Europe/Amsterdam

SEAT Ateca: 25.000 kilometer op de limiet

In totaal 50 ingenieurs en 40 auto’s staan klaar om 25.000 kilometer af te leggen en 80 tests uit te voeren in het woestijngebied van Zuid-Spanje, waar de temperatuur oploopt tot 45 graden in de schaduw. Dit is de extreme zomertest, een van de meest veeleisende prestatietoetsen voor auto’s, een heuse bootcamp die drie weken duurt. Ditmaal is het de beurt aan de SEAT Ateca. Welke extreme tests moet een auto ondergaan? Enkele voorbeelden.

Tractie- en gecontroleerde afdalingstest. Hiermee wordt de traction control getest bij afdalingen tot 35 procent en ook hoe de Hill Descent Control – de controlefunctie bij het afdalen van hellingen - functioneert. Dat systeem zorgt voor een beheerste afdaling zonder dat de bestuurder de rem hoeft in te trappen en schakelt automatisch ABS in als dat nodig is.

Aanhangertest. Met een aanhanger is het risico groter de controle over de auto te verliezen. Deze test onderzoekt de prestaties van het Trailer Stability Program, een systeem dat helpt om de auto stabiel te houden als er een aanhanger wordt gebruikt.

Klappertest. Een doorsnee auto heeft 3.000 onderdelen. Deze test zorgt ervoor dat al die onderdelen in perfecte harmonie samenwerken en geen irritante bijgeluiden maken, ongeacht de soort en staat van de ondergrond waarop je rijdt.

Stofopnametest. Een andere auto rijdt door de woestijn en veroorzaakt een grote stofwolk, terwijl de geteste auto er direct achter rijdt om zo de levensduur van het luchtfilter te bepalen.

Graveltest. Een tocht van 3.000 kilometer over gravelterrein om te analyseren wat gravel doet met het onderstel, de wielkasten en de buiten- en onderkant van de bumpers. Doel is om te garanderen dat alle onderdelen de levensduur van de auto kunnen doorstaan.

Na bijna een maand vol beproevingen en meer dan 80 onderzoeken is de auto getest in alle mogelijke configuraties, zodat niets aan het toeval wordt overgelaten. Met dank aan deze extreme tests, die honderden ingenieurs en technici over de hele wereld uitvoeren, kunnen automobilisten er gerust op zijn dat hun auto betrouwbaar is op elk type wegdek. Volgende klus: de wintertest.