Leusden,
30
oktober
2020
|
10:17
Europe/Amsterdam

Succes smaakt naar meer: de vernieuwde SEAT Ateca

Succes smaakt naar meer: de vernieuwde SEAT Ateca

  • Krachtiger design, vernieuwde motorenrange
  • 100% connected; smartphone-integratie, geïntegreerde eSIM en SEAT CONNECT app
  • Stoere XPERIENCE-uitvoering nieuw in het gamma
  • Business Intense-uitvoeringen: compleet uitgevoerd, aantrekkelijk in prijs en bijtelling
Samenvatting

In 2016 introduceerde SEAT met de Ateca zijn eerste SUV. Anno 2020 is 44 procent van alle verkochte SEATs een SUV. Met de aangescherpte Ateca krijgt dat succes nu een passend vervolg. Het design is nog sprekender, de aandrijflijnen zijn dynamischer en efficiënter geworden en de vernieuwde Ateca is veiliger en meer connected dan ooit.

De vernieuwde Ateca is door het nieuwe design van de bumpers nu 4,38 meter lang (+1,8 cm). De breedte (1,84 meter) en hoogte (1,62 meter) zijn gelijk gebleven aan die van de vorige generatie. De herkenbare, krachtige uitstraling wordt naast de nieuwe bumpers versterkt door de gewijzigde grille en de toepassing van Full LED-koplampen. Over licht gesproken: bij het instappen wordt de begroeting ‘Hola!’ op de grond geprojecteerd en in het achteraanzicht vallen de Full LED-lichtunits met dynamische richtingaanwijzers op. Eveneens nieuw zijn de diffuser en de geschreven Ateca-aanduiding. De FR-uitvoeringen leggen de nadruk op dynamiek met sportieve lichtmetalen velgen, carrosserie-elementen in Cosmo Grey en een eigen design voor grille en bumpers. De nieuwe XPERIENCE-uitvoering benadrukt het stoere offroadkarakter van de Ateca met onder meer speciale lichtmetalen velgen en bumpers, plus dorpels die zijn uitgevoerd in een combinatie van matzwart en aluminium. Voor de Ateca zijn tien exterieurkleuren beschikbaar en er is keuze uit 14 soorten lichtmetalen velgen, oplopend van 16 tot 19 inch.

Digitaal interieur

Het interieur van de vernieuwde Ateca is verregaand gedigitaliseerd. Zo is de SUV standaard uitgevoerd met een centraal geplaatst 8,25 inch multimediadisplay (9,2 inch optioneel). De SEAT Virtual Cockpit is optioneel. Het nieuwe stuur (desgewenst met verwarming) is een andere blikvanger. Heel praktisch: de nieuwe verwarmbare voorruit (optie) is dankzij een speciale, onzichtbare folie in 2-3 minuten te ontdooien en op warme dagen weert hij hitte. De bestuurdersstoel is nu tegen meerprijs elektrisch verstelbaar inclusief een geheugenfunctie. Met de ambienteverlichting (diverse kleuren) is de interieursfeer naar wens in te stellen.

De motor(en) achter rijplezier

Voor de vernieuwde SEAT Ateca komen drie TSI-benzinemotoren beschikbaar. De driecilinder 1.0 TSI (beschikbaar vanaf begin november) met handgeschakelde 6-versnellingsbak maakt voor maximale efficiency gebruik van het innovatieve Miller-cycle verbrandingsproces en een turbo met variabele geometrie. Hij levert een vermogen van 81 kW/110 pk en het maximale koppel bedraagt 200 Nm. De viercilinder 1.5 TSI is goed voor een vermogen van 110 kW/150 pk en een koppel van 250 Nm. Deze motor heeft cilinderuitschakeling om het verbruik en de emissies zo veel mogelijk te beperken. De 1.5 TSI is er naar keuze met een handgeschakelde zesbak of de automatische zeventraps DSG-transmissie. De 2.0 TSI (beschikbaar vanaf begin 2021) is met een vermogen van 140 kW/190 pk en een koppel van 320 Nm de topmotorisering. Hij wordt standaard geleverd in combinatie met de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en 4Drive vierwielaandrijving.

Om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) zo veel mogelijk te beperken, beschikken de dieselmotoren in de Ateca over het ‘twin dosing’ SCR-systeem met twee katalysatoren en AdBlue-injectie. Mede hierdoor voldoen alle TDI-motoren aan de strenge Euro 6AP-emissienorm. De 2.0 TDI (85 kW/115 pk, 300 Nm) in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak staat aan de basis van het dieselgamma. De 2.0 TDI met 110 kW/150 pk en 340 Nm is altijd gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. 

Balans tussen comfort en dynamiek

De vernieuwde Ateca biedt een perfecte combinatie van comfort en dynamiek. Hij heeft een McPherson-voorwielophanging en een semi-starre achteras (multilink voor de versies met 4Drive). Met de optionele adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) kan de bestuurder een rijmodus naar wens kiezen (Eco, Normal, Sport en Individual). Voor de versies met 4Drive vierwielaandrijving komen daar Offroad en Snow bij. De adaptieve ondersteltechnologie ‘leest’ de weg- en rijomstandigheden en past op basis daarvan het functioneren van de vering en demping aan. Zo biedt de Ateca op afroep optimaal comfort of maximale dynamiek.

Altijd online

De vernieuwde SEAT Ateca is leverbaar met de SEAT Virtual Cockpit, het digitale instrumentenpaneel waarvan de weergave naar eigen wens is in te stellen. Het standaard multimediasysteem met centraal geplaatst 8,25 inch display maakt het al mogelijk om smartphones te koppelen. Het navigatiesysteem maakt gebruik van een 9,2 inch display. Door ‘Hola, Hola’ uit te spreken, wordt de spraakbediening ervan geactiveerd. 

Verlichte USB C-poorten maken het aansluiten en opladen van smartphones makkelijk; dankzij Full Link-technologie zijn Android Auto en Apple CarPlay (draadloos) te gebruiken. Via het centrale scherm zijn telefoonfuncties (muziek, navigatie, etc.) beschikbaar. Dankzij SEAT CONNECT met geïntegreerde simkaart is de Ateca altijd online. Met dit systeem zijn de nieuwste (infotainment) apps op elk gewenst moment te downloaden en te updaten. Zo neemt het aantal in-car- en online diensten steeds verder toe. Dankzij de geïntegreerde eSIM is ook eCall beschikbaar. Dit systeem neemt bij een ongeval automatisch contact op met hulpdiensten. SEAT CONNECT biedt ook toegang tot diensten die gebruik maken van realtime-gegevens zoals verkeersinformatie, parkeerplaatsen en tankstations (inclusief openingstijden en prijzen). 

Veiligheid van topklasse

Mede dankzij nieuwe, geavanceerde assistentiesystemen behoort de nieuwe Ateca tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Pre Crash Assist bereidt de auto en de inzittenden voor ongevallen die niet (meer) zijn te vermijden. De gordels worden dan aangespannen en ramen en, indien van toepassing, het dak sluiten automatisch. Tegelijkertijd wordt de alarmverlichting geactiveerd. De Predictive Adaptive Cruise Control (ACC) maakt gebruik van GPS-data van het navigatiesysteem om de snelheid van de auto aan te passen aan de wegomstandigheden (bochten, rotondes, snelheidslimieten, werkzaamheden, etc.). 

Travel Assist maakt gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk. Hiervoor werken ACC en de rijstrookbehoudassistent samen. Gezamenlijk houden ze de Ateca in het midden van de rijbaan en kunnen ze de snelheid aanpassen aan die van het overige verkeer. Travel Assist werkt bij snelheden tot 210 km/u. De Ateca detecteert automatisch of de bestuurder de handen aan het stuur heeft. Mocht dat niet zo zijn, dan volgen akoestische en visuele waarschuwingen. Als de bestuurder daar niet op reageert, kan de Ateca in het uiterste geval zelfstandig afremmen tot stilstand.

De Ateca is ook leverbaar met dodehoeksensor. Dit systeem waarschuwt voor verkeersdeelnemers in de dode hoek (tot op 70 meter afstand). Bovendien waakt het systeem voor kruisend verkeer bij het achteruitrijden. 

Aantrekkelijke Business Intense-uitvoeringen 

Wat uitvoeringen betreft is de vernieuwde Ateca er als Reference, Style, XPERIENCE en FR. De laatste drie zijn er ook als zakelijk interessante Business Intense. Dit staat voor veel luxe tegen een aantrekkelijke prijs én een gunstige bijtelling. Inbegrepen bij de uitrusting van de Business Intense-modellen zijn het navigatiesysteem met 9,2 inch touchscreen, een achteruitrijcamera, automatische inparkeerhulp, parkeersensoren vóór en achter, een regen- en lichtsensor en SEAT CONNECT. De Ateca XPERIENCE en FR Business Intense hebben daarbij een 360 graden camera, een draadloze telefoonlader, een elektrisch bedienbare achterklep met voetbediening, een alarmsysteem en de Virtual Cockpit. Elke Ateca wordt bovendien standaard geleverd met 4 jaar garantie.

Op dit moment zijn de volgende modellen leverbaar: de Ateca 1.5 TSI (handbak en DSG) en de Ateca 2.0 TDI DSG met 110 kW/150 pk. De prijzen beginnen bij € 33.900* voor de Ateca 1.5 TSI Style (110 kW/150 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak. Van de Ateca 1.0 TSI en 2.0 TDI (85 kW/115 pk) worden de prijzen binnenkort bekendgemaakt. Het topmodel, de Ateca 2.0 TSI DSG 4drive, volgt begin 2021.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie seat.nl.