11
januari
2018
|
15:23
Europe/Amsterdam

Verkoopcijfers SEAT schieten omhoog in 2017

Verkoopcijfers SEAT schieten omhoog in 2017

  • 468.400 auto’s afgeleverd in 2017 – 14,6 procent meer dan in 2016, beste resultaat sinds 2001
  • SEAT bij snelst groeiende merken in Europa; 45,9% verkoopstijging tussen 2012-2017
  • 2018: goede vooruitzichten dankzij jong gamma én nieuwe modellen, waaronder grote SUV
  • Nederland plust 4 procent in 2017

SEAT heeft in 2017 in totaal 468.400 nieuwe auto’s verkocht, bijna 60.000 stuks (+14,6%) meer dan in 2016. Daarmee is het SEAT’s beste verkoopresultaat sinds 2001. Bovendien was 2017 voor SEAT het vijfde jaar van groei op rij. Tussen 2012 en 2017 nam het aantal verkochte SEATs met maar liefst 45,9 procent toe.

De Ateca zorgde in zijn eerste volledige verkoopjaar met 78.700 afleveringen voor een belangrijke boost. Ook de Leon en Alhambra lieten sterke resultaten zien: de verkopen van bestseller Leon stegen in 2017 met 2,9 procent tot 290.000 auto’s en de Alhambra liet een plus van 1,7 procent optekenen. In het halve jaar dat de compleet nieuwe Ibiza in 2017 leverbaar was, namen de verkopen al met 0,6% toe tot 152.300 exemplaren. Wayne Griffith, bij SEAT verantwoordelijk voor Sales en Marketing: “Het productoffensief dat we in 2016 begonnen met de Ateca en dat in 2017 een vervolg kreeg met de Arona en nieuwe Ibiza, betaalt zich uit. Dit is SEAT’s beste verkoopresultaat sinds 2001 en we behoren tot de snelst groeiende merken in Europa. Voor 2018 voorzien we verdere groei met het jonge gamma en het eerste volledige verkoopjaar van de Arona.”

Groeicijfers op alle markten

Duitsland was in 2017 de belangrijkste markt voor SEAT. Hier werden voor het eerst sinds 1991 meer dan 100.000 modellen van het merk verkocht. Spanje is de tweede markt, gevolgd door Groot Brittannië, Mexico en Frankrijk. Over de hele linie liet SEAT groeicijfers zien, in veel gevallen zelfs met dubbele cijfers.

Nederland: groei met perspectief

In Nederland groeide het aantal afleveringen van SEAT met 4 procent ten opzichte van 2016. In 2018 verwacht SEAT in ons land ook verdere groei. Het jonge gamma, de volledige beschikbaarheid van de Ateca, Arona en nieuwe Ibiza, evenals de introductie van de grote nieuwe SUV zetten het positieve momentum nog eens extra aan. De komst van de grote SUV betekent dat SEAT een complete line-up van SUV’s kan aanbieden.

Daarnaast zet SEAT in 2018 nadrukkelijk in op CNG (aardgas) als alternatieve brandstof met de introductie van TGI-motor voor de Arona die geschikt is voor het gebruik van aardgas (CNG). Van de Mii, Ibiza en de Leon zijn al CNG-versies leverbaar.