Leusden,
27
januari
2017
|
16:04
Europe/Amsterdam

Vernieuwde Leon CUPRA 300: het resultaat van 20 jaar CUPRA

  • 221 kW/300 pk sterke 2.0 TSI krachtigste motor in de CUPRA-historie
  • CUPRA ST 300 nu ook met 4Drive-vierwielaandrijving en DSG-transmissie

Het succes van de SEAT Leon CUPRA valt niet te ontkennen. In 2016, precies twintig jaar na de lancering van het merk CUPRA (een samenvoeging van CUP RACER), verkocht SEAT 9.000 exemplaren van de sportieve Leon, waarvan er 8.300 hun weg vonden naar Europese consumenten. Daarmee nestelt het snelste productiemodel van SEAT zich in de Europese top vijf van zijn segment. Dit jaar geeft SEAT een vervolg aan dat succes met de introductie van de vernieuwde Leon CUPRA 300.

SEAT’s krachtigste auto ooit
De vernieuwde Leon CUPRA 300 is dankzij zijn 221 kW/300 pk sterke 2.0 TSI-motor het topmodel van de Leon-reeks, en ook de krachtigste in serie gebouwde SEAT ooit. De krachtbron produceert 10 pk meer dan voorheen (221 kW/300 pk tegenover 213 kW/290 pk) en is goed voor een maximumkoppel van liefst 380 Nm (voorheen 350 Nm) tussen 1.800 en 5.500 tpm. De Leon CUPRA 300 wordt leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een zestraps DSG-transmissie en is elektronisch begrensd op een topsnelheid van 250 km/u. De Leon CUPRA ST 300 wordt ook leverbaar met 4DRIVE vierwielaandrijving en DSG.

Een chassis van het hoogste niveau
De Leon CUPRA 300 is uitgerust met elektronisch gestuurde schokdempers en Adaptive Chassis Control (DCC). Dat systeem reageert binnen milliseconden op de toestand van de weg en de rijstijl van de bestuurder en staat daardoor garant voor een uiterst comfortabel weggedrag. Verder is de nieuwe SEAT Leon CUPRA 300 standaard uitgerust met Progressieve stuurinrichting, wat de gevoeligheid van de stuurinrichting aanpast aan de situatie.

Een belangrijk element van de aandrijflijn van de Leon CUPRA 300 is zijn hydraulische Haldex VAQ-sperdifferentieel. Het wordt elektronisch aangestuurd en verdeelt de aandrijfkrachten actief over de wielen. Het analyseert de grip van iedere band en kan in extreme gevallen honderd procent van de aandrijfkrachten naar één wiel sturen. De bestuurder kan met het CUPRA Drive Profile overigens zelf instellen hoe de auto zich op de weg gedraagt. Er zijn vijf rijstanden beschikbaar: Comfort, Sport, Eco, Individual en CUPRA. In die laatste stand reageren het gaspedaal, de versnellingsbak, het DCC, het Progressive Steering System en het sperdifferentieel buitengewoon direct en sportief.

De beste technologie
Net als alle andere modellen in de SEAT Leon-serie, wordt de CUPRA 300 geleverd met een overvloed aan nieuwe technologie en functionaliteiten. Hij heeft onder meer Cruise Control, het Media System Plus met 8 inch kleuren touchscreen en betere verlichting dankzij zijn Full LED-koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers en mistlampen. In het interieur biedt de middenconsole plaats aan de elektronische handrem, Keyless entry/go en de draadloze telefoonlader. Daarbovenop komen de geavanceerde rijassistenten van de nieuwe Leon CUPRA 300 en de uitgebreide multimedia- en connectiviteitsopties. De CUPRA 300 is te voorzien van verschillende camera’s en radarsensoren voor het Pedestrian Protection veiligheidssysteem en voor de Traffic Sign Recognition. Traffic Jam Assist en Emergency assist zijn beschikbaar op de versies met de DSG-automaat. De eerste zorgt voor meer comfort in de file, terwijl Emergency assist de auto zelfstandig afremt indien de gebruiker onwel wordt.

Prijzen van de SEAT Leon SC CUPRA 300 beginnen bij € 41.250*. De 5-deurs Leon CUPRA 300 is er vanaf € 41.600*, de Leon CUPRA ST 300 start bij € 42.600*. De meerprijs voor de DSG-transmissie bedraagt € 2.000. Het topmodel, de Leon CUPRA 300 4DRIVE, is er vanaf € 49.200*. Alle modellen zijn vanaf 1 februari te bestellen bij de SEAT-dealer.

*) Genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges. Zie voor kosten en verkoopinformatie seat.nl.