Leusden,
21
juni
2018
|
10:38
Europe/Amsterdam

Winnende digitale racebreinen van CUPRA en Ducati Corse

Winnende digitale racebreinen van CUPRA en Ducati Corse

download
HOLLAND The digital brain of a champion -HD
  • Elektronica van CUPRA TCR en Ducati Desmosedici GP verwerkt enorme hoeveelheid informatie
  • CUPRA- en Ducati-racers zijn uitgerust met tientallen sensoren die in realtime informatie verzamelen

Races worden niet alleen op het circuit gewonnen, maar ook in de werkplaats. Een steeds crucialer rol hierbij is weggelegd voor de elektronica waarmee ingenieurs een enorme hoeveelheid gegevens over de raceauto’s en -motoren kunnen analyseren. Digitale breinen kunnen zo het verschil maken tussen verlies of winst. We bezoeken de CUPRA- en Ducati Corse-workshops in Barcelona en Bologna om te zien hoe de elektronische breinen werken. 

Telemetrie, een middel om te winnen

De CUPRA TCR - de eerste raceauto van het merk - beschikt over 55 sensoren die informatie verstrekken over allerlei zaken, zoals de snelheid, temperatuur van de banden en werking van de motor. Op de Ducati Desmosedici GP racemotor van het Italiaanse motormerk registreren zo’n tachtig sensoren alles wat zich op de baan afspeelt. Die continue meting is cruciaal voor de teams: "Ons doel is om onze rijders de best mogelijke race-omstandigheden te bieden door maximale prestaties te bereiken en de veiligheid te garanderen," legt Electronic System Director Roberto Canè van het Ducati Corse team uit.

16 miljoen metingen per seconde

Dit is de verwerkingscapaciteit van elke van de vier regelmodules in de CUPRA TCR. De aandrijving heeft twee eigen modules en daarnaast zijn er nog twee in de cockpit gebouwd. "De modules zijn onderling verbonden en werken parallel bij het beheren van de motor, het elektrische systeem, de boordcomputer en de versnellingsbak," vertelt Xavier Serra, hoofd Research & Development bij CUPRA. Op dezelfde manier beheert de besturingsmodule op de Ducati Desmosedici GP tot 10.000 parameters om de prestaties van de motor op het circuit continu te meten. Het systeem kan bijvoorbeeld zien hoe het achterwiel reageert op de verschillende wegcondities en weersomstandigheden.

Elektronica van het circuit naar de openbare weg

"De elektronica op een productiemodel van CUPRA vormt de basis voor de systemen in de raceauto's," meldt R&D-man Xavier Serra. De standaard besturingsmodule is in een racer uitgebreid met diverse circuitfuncties. Zoals een snelheidsbegrenzer die in werking treedt wanneer er met gele vlaggen wordt gezwaaid bij een gevaarlijke situatie.

Verschillende regels, hetzelfde doel

Tijdens de MotoGP vertrouwen alle motorteams op een controle-unit die het blok, de versnellingsbak en het gaspedaal bewaakt. In tegenstelling tot raceauto's zijn de parameters op de motorfietsen vóór elke race aan te passen. "We programmeren meer vermogen voor de rechte stukken en geven 'm iets minder power bij het bochtenwerk. Er is echt een breed scala aan modificatiemogelijkheden," zegt elektronica expert Canè van Ducati. Daarentegen zijn de nieuwe regels voor kampioenschappen voor toerwagens een stuk strikter als het gaat om elektronica en motorbeheer. Zo is tractiecontrole verboden en is het ABS alleen toegestaan bij enduranceraces, zoals de 24 uursrace op de Nürburgring.

Werk stopt niet aan het einde van de race

Een raceweekend genereert ongeveer 25 gigabytes aan informatie, die de ingenieurs daarna zorgvuldig moeten analyseren. Xavier Serra van CUPRA: "We moeten wachten tot de race voorbij is om de gegevens te downloaden en kunnen daarna pas bekijken hoe we onze auto kunnen verbeteren." Canè vult aan: "Voor ons gaat de race op maandag gewoon door."

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.