seat leon plug in hybride hatchback aan de laadpaal

Jouw hybride SEAT opladen

Zo weer op weg met jouw SEAT

Zo makkelijk kan laden zijn

Het opladen van jouw elektrische SEAT is een stuk makkelijker dan je misschien denkt. Of je nou thuis, onderweg of op kantoor bent: het enige wat je nodig hebt is een laadpaal en laadpas. Je auto doet de rest, terwijl jij gewoon rustig werkt, winkelt of slaapt.

lachende vrouw bij een seat leon fr hatchback

Hoe werkt opladen?

Als je voor het eerst een elektrische of Plug-in Hybrid auto rijdt, moet je misschien even wennen aan het laden. Gelukkig is het vrij simpel. Bij elke plug-in hybride SEAT krijg je een laadkabel. Deze stop je aan één kant in de auto en aan de andere kant in de laadpaal. Vervolgens scan je je laadpas, en het laden begint!

seat plug-in hybride close-up van de laadport met laadkabel

Waar kan ik opladen?

Thuis je auto opladen is comfortabel en goedkoop. Je auto staat bij jou op de oprit, in de garage of op je eigen parkeerplek, en je betaalt jouw eigen energietarief.

 

In Nederland zijn er ongeveer 150.000 laadpalen, waarvan 5.000 snelladers. Om niet zonder stroom te komen, plan je route en gebruik de (snel)laders onderweg. Een overzicht van alle laadpunten vind je op grid.com.

SEAT leon plug-in hybride aan de laadpaal

Hoe lang duurt opladen?

De laadtijd hangt af van welke laadpaal je gebruikt en welk type SEAT je hebt. Bijvoorbeeld, je SEAT Leon Plug-in Hybrid laadt snel op bij een snellader: van 10% tot 80% in slechts 26 minuten. Dit is handig als je onderweg bent. Bij een gewone laadpaal duurt volledig opladen van 0% tot 100% ongeveer 2,5 uur. Snelladen is wel duurder dan laden aan een gewone laadpaal. Daarnaast kunnen de kosten verschillen afhankelijk van waar je laadt, thuis of onderweg. Je kunt de precieze laadtijd zien in onze laadtijd calculator.

SEAT leon plug-in hybride geparkeerd langs de straat, aan de laadpaal terwijl het regent vrouw met paraplu staat ernaast

Hoeveel kost opladen?

Je laadkosten hangen af van drie dingen: hoeveel stroom je auto nodig heeft, welk laadabonnement je hebt en waar je laadt. Snelladen is het duurst, thuis laden is het goedkoopst omdat je je gewone energietarief betaalt. Heb je zonnepanelen? Dan kan thuis laden nóg goedkoper zijn als je overdag laadt.

 

Voor actuele informatie kun je online zoeken naar de kosten van verschillende laadabonnementen en energiekosten. Websites zoals grid.com en websites van specifieke laadpaaldiensten geven handige informatie over laadpunten en kosten in Nederland.

Een rekenvoorbeeld

De volgende prijzen zijn indicatief. Thuis is het laden het goedkoopst, bijvoorbeeld € 0,45 per kWh, aan een openbare laadpaal betaal je bijvoorbeeld € 0,65 per kWh en aan een snellader betaal je al gauw bijvoorbeeld € 0,85 per kWh. Het 0%-100% opladen van een plug-in hybride SEAT Leon (20 kWh accupakket) kost dus:

  • Thuis: € 9
  • Openbaar: € 13
  • Snellader: € 17

De actieradius van een hybride auto

Je actieradius bepaalt hoeveel kilometers je kunt maken op één laadbeurt. Hoe ver je kunt rijden met jouw elektrische SEAT en hoe je het maximale uit je actieradius haalt? Lees verder en ontdek het!

achterkant van de seat leon fr plug-in hybride

Hoe ver kan ik rijden op een volle accu?

De afstand die je kunt rijden met een elektrische auto hangt van een aantal zaken af. Natuurlijk bepaalt de accucapaciteit voor een groot deel de actieradius, maar zaken als de leeftijd van de accu, jouw rijstijl en de weers- en verkeersomstandigheden tellen ook mee. De theoretische actieradius, gemeten volgens de WLTP-testmethode, geeft een indicatie van de afstand die je met je auto kunt rijden. De SEAT Leon e-HYBRID kan bijvoorbeeld tot 132 km* volledig elektrisch rijden.

seat leon sportstourer fr stationwagen geparkeerd langs de weg vrouw stapt uit

Hoe haal ik het maximale uit mijn actieradius?

De theoretische actieradius van je elektrische SEAT staat dus vast, maar de daadwerkelijke afstand die je kunt rijden hangt onder andere af van jouw rijstijl. Door slim te rijden kun je het maximale uit je actieradius halen en meer kilometers maken op één laadbeurt. Weten hoe je je rijstijl zo zuinig mogelijk maakt? We helpen je op weg met 5 bespaartips.

5 tips voor maximale range

achterkant van de seat leon fr plug-in hybride met man met de my seat app op zijn smartphone

Tip 1: stel de climate control in

Gebruik de My SEAT app om je SEAT alvast te verwarmen óf te koelen terwijl hij oplaadt. Je stapt niet alleen in een auto met een aangename temperatuur maar je bespaart ook op de acculading tijdens het rijden.

kofferbak van de seat leon sportstourer

Tip 2: neem alleen mee wat je nodig hebt

Een lichtere auto gaat verder dan een zwaar bepakte. Neem dus alleen mee wat je nodig hebt, want het bereik daalt met elke extra tas of koffer die in je auto ligt. Per 100 kilogram verlies je ongeveer 5 kilometer aan range.

man achter het stuur van een seat

Tip 3: laat je SEAT uitrollen

Wist je dat je hybride SEAT energie terugwint als je ‘m laat uitrollen? Zo kun je opladen zonder iets uit te geven. Daarnaast is anticiperen tijdens het rijden altijd een goed idee.

het infotainmentsysteem van een hybride seat

Tip 4: check het infotainmentsysteem

Het infotainmentsysteem van je SEAT toont bespaartips terwijl je rijdt. Bijvoorbeeld hoe je je rijgedrag kunt aanpassen om meer kilometers te halen, hoe je energie terugwint en natuurlijk ook de snelste route.

voorkant van de seat leon plug-in hybride vrouw steekt laadkabel in de laadport

Tip 5: controleer je bandenspanning

Een te zachte band zorgt voor veel meer rolweerstand dan nodig is. Meer rolweerstand betekent meer energieverbruik en dus minder kilometers. Een te harde band is ook niet goed, dat verminderd je grip.

Meer informatie over hybride rijden

achterkant van de seat leon fr plug-in hybride aan de laadpaal

Wat is een Plug-in Hybrid?

achterkant van de seat leon fr in desire red geparkeerd

Wat is een Mild Hybrid?

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.