Leusden,
01
oktober
2018
|
17:30
Europe/Amsterdam

In een SEAT op CNG van Barcelona naar Parijs voor 45 euro

In een SEAT op CNG van Barcelona naar Parijs voor 45 euro

  • CNG expert rijdt voor 45 euro meer dan duizend kilometer van Barcelona naar Parijs met een auto op gas
  • Twee makkelijke tankstops zijn voldoende
  • Duurzame voertuigen mogen ook Europese binnensteden in als deze vanwege milieubeschermende maatregelen zijn afgesloten

Hoeveel denk je dat het kost om van Barcelona naar Parijs te rijden? Antonio Calvo, hoofd Duurzame Mobiliteit bij SEAT, nam de proef op de som. Hij reed in een SEAT Leon 1.5 TGI met CNG/Groengas aandrijving naar de Paris Motor Show 2018 die deze week van start gaat. Calvo hield een logboek bij van de duizend kilometer van de Spaanse hoofdstad naar Parijs. Hij hoefde zijn portemonnee nauwelijks te trekken.

Vertrek vanaf de Sagrada Familia

Antonio Calvo vertrekt 's ochtends vroeg bij de beroemde basiliek van Antoni Gaudí in Barcelona; de gastanks van zijn auto zijn propvol. Al na een paar kilometer concludeert hij dat de rijdynamiek precies hetzelfde is als bij een benzineauto. “Je voelt geen verschil in prestaties of kracht.”

Barcelona-Toulouse, voor € 15

Antonio Calvo kruist de grens met Frankrijk. Hij heeft nu een afstand van meer dan 400 kilometer afgelegd zonder te stoppen. De gemiddelde snelheid bedroeg 120 km/h. Het hoofd Duurzame Mobiliteit bij SEAT maakt zijn eerste tankstop bij de stad Toulouse. Tanken is kinderspel met een CNG/Groengas auto. “Je kunt dankzij een universeel koppelstuk op elk tankstation tanken.” Tot nu toe heeft hij nog maar vijftien euro uitgegeven. Nog ongeveer 680 kilometer te gaan tot zijn eindbestemming.

Volgende tussenstop, Limoges

Tijdens zijn rit door het Franse platteland vertelt Calvo dat een auto op aardgas in vergelijking met een benzineauto de CO2-uitstoot met 25% vermindert en in vergelijking met een diesel zelfs 75 procent minder stikstof uitstoot. Calvo arriveert in Limoges, waar hij voor een tweede keer stopt om te tanken. Hij heeft nu 684 kilometer afgelegd en heeft nog maar € 25 uitgegeven aan 24 kilo gas. Het is voor hem een uitdaging om de hele afstand af te leggen met deze alternatieve brandstof. De SEAT Leon 1.5 TGI rijdt standaard op gecomprimeerd aardgas, hoewel hij ook een benzinetank heeft. De auto schakelt automatisch over naar benzine als de aardgastanks leeg zijn.

De laatste 392 kilometer naar Parijs

Tijdens het laatste gedeelte van de trip komt Antonio Calvo aan bij de stadsgrens van de Franse lichtstad. Met zijn SEAT mag hij ook het stadscentrum in als deze voor meer vervuilende auto’s tijdelijk is afgesloten. “Deze stad met meer dan twee miljoen inwoners stelt steeds meer beperkingen op aan vervuilende auto's. Met deze CNG-auto omzeil ik die maatregelen. Mobiliteit met CNG-auto’s wordt door de EU als milieuvriendelijk gezien vanwege de lage emissies.”

Challenge bereikt aan de voet van de Eiffeltoren

Bij aankomst op de Champs-Élysées evalueert het hoofd van Duurzame Mobiliteit zijn trip. “Ik heb 1.076 kilometer afgelegd en maar € 45 uitgegeven, wat neerkomt op een gemiddelde van 3,6 kilo gas voor elke honderd kilometer. De kostenbesparing is een van de vele voordelen van een auto op CNG. Als ik dezelfde reis had gemaakt met een benzineauto, had het me zelfs de helft meer gekost en 30% meer als het een diesel was geweest.” Volgens Calvo zijn auto’s met CNG/Groengas aandrijving een groeiende trend. Er rijden al meer dan 1,3 miljoen voertuigen op Europese wegen rond met dit soort brandstof.

De challenge van Antonio Calvo met de SEAT Leon 1.5 TGI met CNG/Groengas aandrijving valt samen met de Paris Motor Show 2018, waar SEAT de nieuwe Arona TGI zal onthullen. Dit is de eerste SUV ter wereld die wordt aangedreven met deze alternatieve brandstof. Met auto’s als de Leon, de Ibiza en de Mii, biedt het bedrijf een van de meest uitgebreide lineups van CNG-auto's aan.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.