Leusden,
12
juli
2018
|
16:14
Europe/Amsterdam

SEAT noteert ‘halftime’ record dankzij 17,6% groei

SEAT noteert ‘halftime’ record dankzij 17,6% groei

  • Beste eerst half jaar in historie van SEAT met 289.900 afgeleverde auto’s wereldwijd
  • Spanje, Duitsland, VK, Frankrijk en Italië pijlers onder groei
  • Nederland plust in 2018 liefst 25 procent
  • Onthulling SEAT Tarraco op 18 september

SEAT heeft de eerste helft van het jaar afgesloten met het beste verkoopresultaat ooit. Gedurende de eerste zes maanden van 2018 leverde het merk wereldwijd 289.900 SEATs af, wat een toename van bijna 18 procent (+43.000 auto’s) betekent. Daarmee heeft SEAT het eerdere record uit het jaar 2000 – toen 278.500 auto’s – verbroken. Ook in Nederland deed SEAT het van januari tot en met juni 2018 uitstekend, met een plus van liefst 25 procent.

In juni leverde SEAT wereldwijd opnieuw meer dan 50.000 auto’s (51.400) af, bijna 14 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee was het tevens de beste junimaand ooit voor het merk. Volgens Wayne Griffiths, SEAT’s Vice-President voor Marketing en Sales, “overtrof de verkoopgroei in de eerste zes maanden van 2018 onze oorspronkelijke verwachtingen. Na een toename van bijna 15 procent in 2017 hebben we onszelf dit jaar opnieuw verbeterd dankzij het succes van de nieuwe Arona. Ook de tweede helft van het jaar zien we vol vertrouwen tegemoet, met de lancering van de CUPRA Ateca en SEAT Tarraco, waarmee we ons modelprogramma verder uitbreiden en een nieuw koperspubliek zullen bereiken.”

Alle belangrijke, Europese landen noteerden van januari tot en met juni dubbele groeicijfers. Spanje nam het grootste aantal afleveringen voor rekening met 62.200 auto’s (+15%), gevolgd door Duitsland (57.200 auto’s, +18%) en het Verenigd Koninkrijk met 35.9000 afgeleverde SEATs (+22%). Frankrijk en Italië completeren de top vijf van best verkopende landen in de eerste helft van dit jaar.

Ook in Nederland boekte SEAT in 2018 mooie resultaten. Waar het merk in de eerste helft van het jaar internationaal met 17,6 procent groeide, deed SEAT dat in Nederland zelfs met 25 procent. SEAT leverde dit jaar in ons land tot dusver 5.990 auto’s af. “Dat succes is met name te danken aan het SUV-offensief met de Ateca en Arona, dat tot een ongekend grote vraag naar deze modellen leidde,” verklaart Maarten Janssen, Directeur van SEAT Nederland. “Daarnaast is de vorig jaar geïntroduceerde Ibiza - een belangrijke pijler onder het merk - erg succesvol. Tevens blijft de Leon als ‘steady performer’ onveranderd in trek in zowel de particuliere als zakelijke markt en geven we een vervolg aan ons SUV-offensief met de Tarraco, een aantrekkelijke en sportieve 7-persoons SUV die vanaf medio oktober te bestellen is.”

Tweede helft 2018: introductie nieuwe modellen

Het komende half jaar introduceert SEAT diverse belangrijke nieuwe modellen. Op 18 september wordt de Tarraco onthuld, waarmee SEAT zijn SUV-lijn na de Arona en Ateca aan de bovenkant voltooit. Tevens maakt de CUPRA Ateca – het eerste model van het nieuwe merk CUPRA – zijn opwachting, evenals de Arona TGI, ’s werelds eerste SUV op CNG. Deze laatste arriveert nog vóór het einde van het jaar en versterkt het actuele CNG-aanbod van SEAT, dat momenteel bestaat uit de Mii, Ibiza en Leon.

 

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.